Przepisy i regulacje dotyczące opon

Nie można jeździć w samochodzie żadną pożądaną oponą, dlatego wybrane przez Ciebie opony powinny mieć homologację dla Twojego pojazdu. Jeśli chodzi o opony, oprócz wymaganej homologacji opon istnieje kilka innych przepisów.

Tutaj znajdziesz przepisy i regulacje dotyczące opon:

Zatwierdzone opony

Aby dowiedzieć się, jakie opony są dozwolone w samochodzie lub motocyklu, zwykle warto zajrzeć do dokumentów pojazdu. Często zdarza się, że dopuszczalne są również inne rozmiary, ale modyfikacje muszą być zarejestrowane, w przeciwnym razie rejestracja i ochrona ubezpieczeniowa wygasną. Wielu producentów opon oferuje na swoich stronach internetowych możliwość ubiegania się o takie homologowane opony, podając następujące informacje:

Etykieta UE na opony

Etykieta UE na opony lub Europejskie rozporządzenie w sprawie etykietowania opon jest obowiązkowe dla producentów opon od 1 listopada 2012 r. Etykieta UE na opony została opracowana w celu oceny określonych kryteriów dla opony. Testowane będą trzy różne obszary. Po pierwsze, mamy do czynienia z oporem toczenia, przyczepnością na mokrej nawierzchni i hałasem toczenia, jakie powoduje opona na drodze.

Niniejsze rozporządzenie zostało poddane przeglądowi i zostanie zastąpione od 1 maja 2021 r. rozporządzeniem (UE) 2020/740, które będzie podlegało nowym wymogom. Za pomocą tego rozporządzenia UE chce przede wszystkim chronić środowisko. Dlatego klienci, kupując produkty, które pod tym względem mają dobre wyniki, muszą zwracać uwagę na etykietę UE na opony.

Opory toczenia

Opór toczenia opony ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa przez pojazd. Etykieta opon UE wykorzystuje klasyfikację do testowania oporów toczenia, gdzie A oznacza najniższy, a E najwyższy opór toczenia. Jeśli przy zakupie opon zwrócisz uwagę na ten punkt, etykieta opon UE przypisuje ją do klas. Skala ma tylko 5 klas (od A do E), przy czym A jest najbardziej wydajna.

Oznakowanie opony

Przyczepność na mokro

Przyczepność na mokrej nawierzchni jest również oceniana w 5 klasach od A do E na etykiecie UE opony. Klasyfikacja przyczepności na mokrej nawierzchni odnosi się do drogi hamowania w porównaniu z oponą referencyjną. Opony klasy A mają znacznie krótszą drogę hamowania niż opony klasy E, co może uratować życie w sytuacji awaryjnej.

Hałas

Trzeci punkt dotyczy hałasu toczenia opony (od A, B, C), czyli głośności, jaką osiąga opona podczas jazdy. Etykieta UE na opony pokazuje poziom hałasu toczenia w decybelach. Oprócz informacji zawartych w etykiecie UE na opony, przy zakupie opony należy wziąć pod uwagę inne czynniki, takie jak żywotność i jakość opony. Zgodnie z nowym rozporządzeniem, które zostanie zaktualizowane od 2021 r., istnieją również opcje włączenia (obok symbolu hałasu) symbolu przyczepności na oblodzonym i/lub ciężkim śniegu do standardowego oznakowania.

Opony zaprojektowane do pracy w ciężkich warunkach śniegowych mają na ścianie bocznej symbol „3 szczyty i śnieg” lub „alpejski”. Nordyckie opony zimowe do użytku na oblodzonych nawierzchniach mają nowy symbol przedstawiający lodowy stalagmit.

Dla każdego oznaczenia typu opony znajduje się kod QR z łączem do unijnej bazy danych produktów (EPREL).

W końcu każdy klient musi zadecydować o znaczeniu unijnej etykiety opon.

Obowiązek posiadania koła zapasowego

Wielu kierowców zastanawia się, czy koło zapasowe jest koniecznością. Odpowiedź tkwi w tym, że wielu producentów samochodów nie wyposaża już swoich nowych pojazdów w koło zapasowe, a jedynie w zestawy naprawcze. Jednak z pewnością zrobiliby to, gdyby było to konieczne. I rzeczywiście, nie ma prawa dotyczącego zestawu do naprawy koła zapasowego lub opony. Jednak w Twoim interesie powinno być posiadanie rozwiązania na przebitą oponę. I pamiętaj, że w przeciwieństwie do koła zapasowego, natychmiast po użyciu zestawu naprawczego musisz udać się do najbliższego warsztatu.


Powrót do góry