Według Raportu Konsumenckiego, prawie 8 na 10 Europejczyków woli kupować produkty europejskie. Co więcej, 60 procent twierdzi, że jest gotów zapłacić 10 procent więcej za towary wytwarzane w kraju. Jednak według sondażu Associated Press, w praktyce jest odwrotnie. Z badania wynika, że 3 na 4 osoby wolałyby europejskie, ale w rzeczywistości trafiały na tańszy, zagraniczny przedmiot. Co tłumaczy te sprzeczne raporty?
Istnieje presja, jeśli chodzi o produkty europejskie i zagraniczne. Ludzie mogą lubić pomysł kupowania produktu wytwarzanego w kraju, ale w końcu ich portfele mówią inaczej. Wiele europejskich towarów kosztuje po prostu więcej. Czy wyższa cena jest tego warta? W centrum tej debaty leży idea wartości.
Merriam Webster definiuje wartość jako "Rzetelny zwrot lub równowartość w towarach, usługach lub pieniądzach za coś wymienianego". Chcesz uczciwego zwrotu za to, co wydasz. Dotyczy to zwłaszcza opon, na które liczą się podczas codziennej mobilności. Wykonana w Europie lub nie, jeśli opona szybko się psuje, nigdzie się nie wybierzesz. To rani twój przepływ pieniędzy i twoje środki do życia.
Jest tak wiele opcji, a "które opony powinienem kupić" może być zniechęcającym pytaniem. Czy kupujesz produkty zagraniczne czy krajowe, całoroczne czy specjalistyczne? Aby uprościć decyzję, zacznijmy od podstaw.
Narodziny opony
W 1888 r. Benz wynalazł pierwszy samochód benzynowy, który posiadał opony pneumatyczne na kołach. Robert Thomson, Szkot, wynalazł oponę pneumatyczną w 1845 roku, ale nie przyciągnął wiele uwagi, dopóki inny Szkot, John Boyd Dunlop, nie wyprodukował dla swojego syna trójkołowca w 1888 roku. To była rewolucyjna koncepcja, która zastąpiła metalowe koła gumową oponą z powietrzem zamontowąna na metalowym kole. W 1905 r. pojawiła się pierwsza pneumatyczna opona wyposażona w bieżniki, które pomogły zwiększyć przyczepność. Henry Ford wynalazł taśmę montażową w 1913 roku, a kiedy amerykańska firma Du Pont uprzemysłowiała kauczuk syntetyczny w 1931 roku, masowa produkcja stała się możliwa i rozpoczął się okres nowoczesnej opony.
Poczyniono kolejne postępy w technologii opon, w tym opony radialne (1949), które w pionie układały linki w oponach, aby zwiększyć efektywność zużycia paliwa poprzez równomierny kontakt bieżnika z drogą. Opona RunFlat (1980) wciąż działa pomimo zadrapań i dziur, a w 2000 r. Z=zwiększyła się koncentracja na ekologicznych oponach Eco Tuning, które towarzyszą ekologicznym samochodom.
Wszystkie te udoskonalenia oznaczają, że masz duży wybór projektów, ale pod względem materiałów wszystkie opony są wykonane z połączenia kauczuku naturalnego i syntetycznego oraz sadzy. Naturalna guma pochodzi z drzewa kauczukowego, Hevea Brasiliensis, pochodzącego z Ameryki Południowej i uprawianego na plantacjach tropikalnych, zwłaszcza w Azji Południowo-Wschodniej i Afryce Zachodniej. Wyprodukowana w Europie lub wyprodukowane gdziekolwiek indziej, każda opona zawierająca kauczuk naturalny będzie polegać na drzewach z plantacjach tropikalnych poza Ameryką. Kauczuk syntetyczny pochodzi z polimerów ropy naftowej; Sadza także składa się z ropy naftowej (lub gazu ziemnego) w połączeniu z tlenem w procesie spalania.
Produkcja opon zużywa 70 procent światowej gumy, a naukowcy szukają alternatywy dla drzewa kauczukowego. Około 93 procent tych drzew pochodzi z Azji, gdzie chcą zachować lasy deszczowe. W tym celu odpowiedzią może być krzew gwajakowy. Roślina pustynna, może rosnąć w USA, wymaga stosunkowo mało wody i jest odporna na choroby. Nadal trwają próby wyprodukowania wystarczającej ilości gumy z guayule.
Gdzie wytwarzane są opony?
Jeśli chodzi o samą oponę, wszyscy producenci mają wspólną płaszczyznę. Opierają się na gumie z drzew tropikalnych kauczuku, a także na ropie naftowej. Produkują również swoje opony w wielu krajach, chociaż w Europie produkuje się najwięcej opon. Z 72 rodzajów opon testowanych przez Raport Konsumencki w 2016 r., żaden z producentów nie wyprodukował opon wyłącznie w Europie.
Ten wykres pokazuje przyrost produkcji:
W ciągu ostatniej dekady nastąpił impuls do zwiększenia produkcji europejskiej. Częściowo wynika to ze wzrostu taniej energii, z drugiej strony ze spadku kosztów pracy. Departament Handlu odnotowuje 45-procentowy wzrost miejsc pracy w przemyśle euripejskim w latach 2009-2014.
Raport Konsumencki mówi: "Jest możliwe, że równowaga produkcji może zmienić stan na przyszłość, ponieważ kilka nowych fabryk opon zostanie przeznaczonych do budowy w Europie w ciągu najbliższych kilku lat." Jednym z przykładów jest nowa fabryka Continental w Debrecen, Węgry.
Wyprodukowane w Europie
Francuska firma i jeden z największych producentów opon na świecie, Michelin przynosi tysiące miejsc pracy w Europie ze swoim nowym zakładem. Obiekt warty 800 milionów dolarów ma 1,5 miliona stóp kwadratowych i doda lokalnej gospodarce około 1600 miejsc pracy. "Będziemy w stanie zapewnić naszym klientom, konsumentom i producentom samochodów opony wysokiej jakości i najlepszą w branży obsługę, aby sprostać wymaganiom rynku amerykańskiego" - mówi dyrektor generalny Michelin, pan Jean-Dominique Senard. Nowa fabryka pokazuje, że Michelin jest przygotowany na spełnienie standardów jakości towarzyszących produkcji europejskiej.
Według The Balance: "Europa ma wyższe standardy w zakresie produkcji i pracy, zapewniając wysokiej jakości środowisko pracy, bezpiecznych pracowników i lepszy produkt." Produkcja w Europie oznacza również, że Europejczycy mogą osobiście skonsultować się z producentem, jeśli wystąpi jakikolwiek problem, oraz skraca to czas wysyłki. Obniża to również koszty wysyłki, co w przypadku opon o wyższej jakości jest tańszą opcją dla konsumentów.
Na rynku europejskim (i światowym) Michelin konkuruje z takimi firmami jak Hankook, Continental i Pirelli, aby stworzyć najlepsze opony na drodze. Michelin X Multi został oceniony jako najlepsza opona do ciężarówek All-Terrain, dzięki czemu może świetnie się spisywać zarówno na drodze, jak iw terenie, zachowując jednocześnie żywotność bieżnika.
Wraz z nowym zakładem, Michelin konkuruje z innymi producentami, którzy produkują opony w Europie i na całym świecie. Skoro tak jest, poinformowany konsument może zmienić swoje pytanie z "Gdzie wyprodukowane są moje opony" na "Jakie są najwyższej jakości opony, które mogę kupić, aby uzyskać najlepszą wartość?"
Wartość dobrej opony
Im słabiej wykonana jest opona, tym szybciej się zużyje. Kup kiepsko wyprodukowaną, niedrogą lub używaną oponę, a możesz znaleźć się z powrotem w sklepie, szukając nowej zbyt szybko. Kup źle wyprodukowane i drogie opony, a osiągniesz ten sam rezultat. Kup dobrej jakości opony i spodziewaj się długiej żywotności połączonej z najwyższą wydajnością.
Kluczem jest szukanie opony, która wytrzyma najdłużej, ponieważ długowieczność obniży wydatki z biegiem czasu. Ponadto dobrze zbudowana opona może poprawić zużycie paliwa, co pozwala zaoszczędzić pieniądze. Rozmiar opon i konstrukcja, mogą zaoszczędzić od 4 do 7 procent, jeśli chodzi o paliwo. Jeśli chcesz kupić większą oponę, kup taką, która jest dobrze zaprojektowana. Opona o wysokiej jakości konstrukcji, która zapewnia dokładnie odpowiednią ilość oporu na drodze, nie więcej niż jest potrzeba, zapewni Ci najwyższą jakość w dłuższej perspektywie.
Masz określoną ilość pieniędzy, by wydać na opony. Ale nie poświęcaj wartości na rzecz ceny. Być może trzeba będzie wydać nieco więcej na europejskie, ale krajowi producenci ciężko pracują, aby zaoferować niedrogie opony, które zapewniają maksymalną wartość za każdą twoją złotówkę.