Nie tylko pralki i lodówki mają oznaczenia przypisane przez Unię Europejską, ale również opony są wyposażone w etykietę UE od 1 listopada 2012 r. Poniżej wyjaśnimy system oznaczania.
Jakie kryteria ocenia oznaczenie opony?
Ludzie za to odpowiedzialni postanowili opracować trzy podstawowe kryteria: zużycie paliwa, właściwości bezpieczeństwa i poziom hałasu, zarówno dla opon letnich, jak i zimowych.
Zużycie paliwa
Etykieta określa wydajność od A (bardzo dobra) do G (niska). Klasa D nie istnieje. Różnica w zużyciu paliwa między podróżami na oponach o klasie A i klasie G może wynosić nawet 7,5 procent, według szacunków Komisji, a nawet więcej w sektorze komercyjnym. W przypadku samochodu o średnim zużyciu paliwa wynoszącym 6,6 litra na 100 kilometrów w klasie A, zużycie przy klasie G wzrasta o 0,15 litra.
Właściwości bezpieczeństwa
Ponownie jest on podzielone na klasy od A do G, gdzie F to najkrótsza droga hamowania, najdłuższa droga hamowania jest podzielona w zależności od warunków mokrych. Klasa D też tutaj nie istnieje. Droga hamowania opony klasy A, według Komisji, może być krótsza o 18 metrów przy prędkości 80 km / h. To zmniejszenie drogi hamowania nawet o 30 procent na mokrych drogach.
Poziom hałasu
Poziomy hałasu wyrażane są w decybelach, w tym przypadku bez kategorii, ale z liczbą i symbolem po lewej stronie. Ten piktogram ma trzy paski. Im więcej czarnych pasków, tym wyższy poziom hałasu. Od tego roku zostanie zastosowany nowy poziom hałasu dla UE. Jeśli trzy paski są czarne, opona osiągnęła poprzednio obowiązujący limit. Dwa czarne pasy oznaczają, że nowy limit jest przestrzegany lub brakuje do niego nawet 3 decybele. Jeden pasek symbolizuje różnicę o ponad 3 decybele poniżej limitu. Oczywiście rzeczywiste wartości w trzech kategoriach zależą również od stylu jazdy, stanu samochodu i warunków środowiskowych podczas jazdy.
Czego nie oceniają oznaczenia opon?
Ogólne zachowane (hamowanie, stabilność itd.) na suchych nawierzchniach, mimo wszystko, czego często się oczekuje od opon na europejskich drogach, nie jest częścią standardu UE. Właściwości aquaplaningu, użytkowania i zużycia, zimowe zachowanie na drodze: wszystkie te informacje muszą być sprawdzone przez kierowcę osobiście, na przykład poprzez badanie opon. BRV (Federalne Stowarzyszenie Handlu Oponami i Wulkanizatorem Rzemiosł) i WDK (Stowarzyszenie Branży Niemieckiego Przemysłu Oponiarskiego) podkreślają, że europejska etykieta oponowa obejmuje ważne, ale nie wszystkie, cechy charakterystyczne opony.
Po co te oznaczenia?
Etykieta została przyznana na mocy europejskiego rozporządzenia w sprawie oznakowania opon UE / 1222/2009. Celem jest utrzymanie i zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony środowiska i kontroli technicznej. Etykieta promuje ciche i bezpieczne opony o niskim zużyciu paliwa, bezpieczne tylko pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni.
Gdzie znajdę to oznaczenie?
Istnieje wymóg znakowania opon. Producenci, importerzy i dealerzy muszą o to zadbać. Dostawcy muszą umieścić etykiety w materiałach promocyjnych i opublikować je na stronie internetowej. Ponadto na bieżniku można umieścić kalkomanię. Dealerzy muszą upewnić się, że wydane opony mają taką etykietę lub że znakowanie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie opony i pokazano je klientowi przed zakupem. Jeśli klient nie patrzy na opony przed ich zakupem, na przykład przy zakupie online, informacja musi być dostępna w widocznym miejscu. Dealerzy sprzedający samochody, w tym opony, muszą również przed zakupem podawać informacje na etykiecie. Ponadto kupujący zawsze otrzymują informacje na fakturze lub z nią. Jak wiemy, UE jest bardzo surowa z przepisami. Tak więc, oczywiście, przepisuje się także, jak duży powinien być klej, mianowicie co najmniej 7,5 x 10 cali szerokości i wysokości, ale maksymalnie 250 centymetrów kwadratowych i nie więcej niż 22 centymetry.
Dla których opon ważna jest etykieta UE?
Etykieta weszła do obiegu w dniu 1 listopada 2012 r. dla wszystkich lekkich i ciężkich opon do pojazdów użytkowych wyprodukowanych po 30 czerwca 2012 r. z wyjątkiem opon motocyklowych, opon bieżnikowanych, opon terenowych do pojazdów użytkowych, opon w stylu vintage (felgi do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 października 1990 r.), opony zapasowe typu T o maksymalnej prędkości do 80 km / h dla średnicy obręczy mniejszej niż 254 milimetry (10 cali) lub większej niż 635 milimetrów (25 cali), opony ze szczególnymi ulepszeniami trakcji, np. opony peak i wyścigowe.