Chociaż opony nigdy nie miały za przyjaciół krawężników i gruzów, obecnie wiele z nich pozostaje odporne na przypadkowe uszkodzenia, a to za sprawą grubszego ogumienia dopasowanego do kluczowych miejsc na bocznych ściankach. Z taką pomocą uszkodzenia opon i/lub kół redukują się w przypadku, kiedy kierowca niechcąco otrze się o krawężnik w trakcie parkowania lub ostrzejszego zjazdu z podjazdu.
Jednak większość standardowych opon nie jest wyposażóna w żaden rodzaj rantu ochronny, jako że zazwyczaj są one montowane na stalowych kołach. Mimo że początkowo może to wyglądać na niedopatrzenie, w rzeczywistości zabieg ten ma na celu dostosowanie się do rzeczywistości, w której większość kół używa kołpaków do osiągnięcia pożądanego wyglądu. Brak ranta ochronnego pozwala osiągnąć większą elastyczność podczas stylizowania kołpaka i wpływa na jego wygląd oraz przyczepność do koła.
Opony wyposażone w ochraniacz na oponę/felgę powstają na podstawie kilkunastu różnych projektów. Wiele z tych opon jest wyposażone w podwyższone żebro przyległe do narożnika opony na niższej ściance lub mają mocno obniżony narożnik, żeby lepiej rozwinąć obręcz koła. Inne opony posiadają podwyższone żebro na maksymalnej szerokości przekroju opony (dystans pomiędzy boczną ścianą opony mieszony w najszerszym punkcie).
Opony wyposażone w podwyższone żebro przyległe do narożnika lub mocno wgłębiony narożnik jest zaprojektowany tak, aby pomóc ochraniać niskoprofilowe opony i drogie mieszane koła od przypadkowych uszkodzeń spowodowanych otarciem o krawężnik. Podczas gdy opony z wypukłym żebrem lub profilowanym wgłębieniem często utrudniają korzystanie z osłon kół, zwykle nie stanowi to problemu, ponieważ opony te są zwykle używane w pojazdach wyposażonych w felgi aluminiowe.
W lekkich pojazdach terenowych ochraniacze obręczy pomagają również osłaniać oponę i ściernicę przed gruzem, a także przeciwdziałać uszkodzeniom powodowanym przez kamienie, pnie drzew i inne przeszkody terenowe.
Opony wyposażone w jedno lub dwa uniesione żebra na maksymalnej szerokości często znajdują się w samochodach dostawczych i przyczepach. Dodatkowe ogumienie jest grubsze w najszerszych punkach, dzięki czemu niwelują ewentualne uszkodzenia bocznej ścianki. Poza tym zwiększa ilość ogumienia, którą należy zetrzeć przed powtarzającymi się nacięciami lub odsłoni wewnętrzne linki opony.
Bez względu na to, czy producenci mówią „maksymalna obręcz tarczy”, „ochraniacz obręczy” czy „osłona ochronna”, celem wszystkich ochraniaczy na koło/oponę jest właściwie to samo. Mają poświęcać się, aby ochronić wewnętrzną stronę struktury opony i koło z obręczami, do których są przymocowane.