Jak długo używasz ogumienia?
Korozja metalu, czerstwienie i pleśnienie pieczywa, pojawienie się zmarszczek i siwych włosów u ludzi – proces starzenia przyciąga wzrok. A jak można dowiedzieć się ile lat ma opona? I oponę jakiego rocznika można używać?
DOT - oznaczenie
Całą informacje, która jest niezbędna do określenia wieku opony, znajdziesz na samej oponie. Tak zwane oznaczenie opony DOT (Departament Transportu – oznaczenie stosowane przez Ministerstwo Transportu USA zostało zaakceptowane na całym świecie) można znaleźć na bocznej części każdej opony od 2000 roku. Oznaczenie DOT składa się z czterech liczb, umieszczonych w formie cienkiej linii. Pierwsze dwie liczby określają tydzień produkcji, trzecia oraz czwarta oznaczają rok produkcji. Na przykład: oznaczenie DOT 1911 oznacza, że opony były wyprodukowane w 19 tygodniu w 2011 roku, czyli w okresie od 16 do 22 maja 2011. Zapis DOT 0905 oznacza, że ogumienie zostało wyprodukowane w roku 2005, pod koniec lutego na początku marca. Ostatni przykład oznacza, że opony mają ponad 11 lat. Opony, które zostały wyprodukowane przed 2000 rokiem oznacza się 3 cyframi i specjalnym symbolem. Pierwsze dwie liczby oznaczają tydzień produkcji tak samo, jak w przypadku 4-cyfrowego oznaczenia. Trzecia liczba oznacza ostatnią liczbę roku produkcji. Trzy cyfrowe oznaczenie bez symboli można spotkać w przypadku opon produkowanych w latach 1980-tych. Nikt już nie używa tych opon, pomimo że mogą być w dobrym stanie. Z upływem czasu opony tracą swoje właściwości (w odróżnieniu od wina oraz szynki). Guma traci twardość oraz maleje przyczepność.
Oznaki zużycia
Oprócz podstawowych danych znajdujących się na oponie, są różne sposoby określenia wieku opony, uwzględniając czy opona była używana lub nie. Oczywiście, dwuletnia opona z przebiegiem setki tysięcy kilometrów będzie wyglądać na znacznie starszą niż pięcioletnia opona w samochodzie, którym jeździ emeryt i to tylko na spotkania w kawiarnie. Warunki pogodowe, słońce oraz ozon, zarówno jak i obciążenia mechaniczne pozostawiają ślady na ogumieniu. Niewłaściwe przechowywanie również przyczynia się do zużycia opony, ale z różną intensywnością.
Uregulowania prawne
Kierowca, który rozważa kupienie opon powinien rozumieć, jak obciążona jest obecnie używana opona. Taka wiedza również pomoże zdecydować czy nadszedł właściwy moment wymiany opon, zamontowanych na własnym samochodzie. Przepisy prawne określające wiek opony mają zastosowanie tylko w stosunku do opon, które mogą być montowane w samochodach z częścią mieszkalną, przyczepach oraz lawetach z maksymalną prędkością do 100 km/h. ADAC lub niemieckie stowarzyszenie Tyre Retailer and Vulcanization Trade zalecają wymianę opon samochodowych starszych niż 10 lat, a najlepiej już sześcioletnich. Jednak w większości przypadków opona zużywa się wcześniej nawet w warunkach jazdy o standardowej intensywności. Obecnie obowiązują kilka regulacji prawnych, na przykład, regulacja określająca minimalną głębokość bieżnika, która powinna wynosić 1.6 milimetrów, i która jest znacznie mniejsza niż rekomendowana przez ADAC i inne organizacji. Zatem możesz zauważyć, że nie wystarczy znać wszystkie regulacje prawne. Kiedy oceniasz oponę, musisz również zastosować zdrowy rozsądek.
O czym powinieneś pamiętać?
Sprawdzenie oznaczenia DOT szkody nie wyrządzi. Ale przede wszystkim, powinniśmy wiedzieć, jaki jest teoretycznie średni okres eksploatacji opony. Również należy sprawdzić ogólny stan ogumienia. Czy głębokość bieżnika jest wystarczająca? Opony letnie powinni mieć ponad 3 milimetry głębokości, a zimowe – ponad 4 milimetry. Różne opony sprawują się inaczej, dlatego najlepiej mierzyć kilkakrotnie i w różnych momentach. Czy są widoczne uszkodzenia mechaniczne? A czy są niewielkie pęknięcia? Jeżeli opona zamontowana jest na feldze – czy są ślady rdzy lub uszkodzeń? Niestety, nie ma możliwości ocenić warunki, w jakich była przechowywana opona. Ewentualnie, właściciel lub sprzedawca może taką informacje dostarczyć.