Aquaplaning: kiedy opony ślizgają się po mokrych drogach i praktycznie niemożliwe jest manewrowanie samochodem. To koszmar dla kierowców. Wyjaśnimy, co możesz zrobić i dlaczego dobra opona w znacznym stopniu minimalizuje ryzyko.
Co dzieje się podczas aquaplaningu?
Woda na drodze normalnie przepływa przez rowki bieżnika opony na zewnątrz. Jeśli jednak droga jest bardzo mokra, woda nie ucieka całkowicie. Opona samochodu rozpryskuje wodę do przodu, tak jak w efekcie Dopplera. W końcu, jeśli ilość wody jest zbyt duża, ciecz tworzy jakby klin między oponą a drogą. Opona traci wówczas kontakt z drogą. W rezultacie hamulce i ruchy kierownicą prawie nie dają efektu. Jeśli tylko jedna opona wpadnie w poślizg, kierowca może skierować samochód w przeciwnym kierunku. Jeżeli pojazd jest wyposażony w układ ESP (Electronic Stability Control), system automatycznie włączy się, gdy tylko wejdzie w kontakt z drogą. Jeśli zjawisko dotnie dwóch przednich kół, tylne koła, które nadal przyklejają się do podłoża, utrzymają samochód w ruchu. Jeśli wszystkie koła będą wpadną w poślizg w tym samym czasie, zachowanie samochodu będzie zależeć od środka ciężkości i kierunku. Na prostej drodze szanse na powodzenie są wysokie. Najgorszym scenariuszem byłoby, gdyby oba tylne koła zostały dotknięte tym zjawiskiem, ponieważ wtedy samochód nieuchronnie wpadnie w poślizg.
Jaki wpływ ma opona samochodowa?
Niezależnie od warunków klimatycznych, zależy od opony czy powstanie zjawisko aquaplaningu. Im bardziej płaski bieżnik opony, tym szybciej się przesuwa. ADAC podaje jako wyznacznik 3,5 mm. Jeśli głębokość bieżnika jest mniejsza, ryzyko poślizgu zwiększa się drastycznie. Dlatego, jeśli to możliwe, wszystkie opony powinny mieć odpowiednią głębokość odprowadzania. Jeśli występują różnice między poszczególnymi oponami, opony z najgłębszym bieżnikiem muszą być zamontowane na tylnej osi. W przypadku aquaplaningu może wystąpić kilka nieprzyjemnych konsekwencji. Z czysto statystycznego punktu widzenia, szersze opony są bardziej narażone na aquaplaning niż ich węższe odpowiedniki, pomimo specjalnych bieżników zaprojektowanych, aby temu zapobiec. Ryzyko wzrasta, im bardziej zużyte są szerokie opony. Ciśnienie opon również wpływa na poślizg. Jeśli ciśnienie powietrza jest za niskie, ciśnienie, przy którym opona spoczywa na nawierzchni, zmniejsza się (nacisk styku). Wtedy łatwiej jest wodzie dostać się pod oponę.
Jak jeszcze mogę unikać aquaplaningu?
Najbardziej rozsądną rekomendacją jest dostosowanie prędkości. Jeśli podróżujesz wolniej w wilgotnych warunkach, ryzyko znacznie się zmniejsza. Zużyte amortyzatory nie dociskają opony z taką samą siłą do drogi. Ryzyko dostania się wody wzrasta. Ciężar pojazdu nie ma wpływu. Jeśli widoczne są ślady na drodze, musisz jechać ostrożnie. Należy również zachować ostrożność w depresjach i tunelach podziemnych.
Działaj, jeżeli jest za późno
Nawet ci, którzy przestrzegają wszystkich wskazówek, nie są stuprocentowo odporni na aquaplaning. W takim przypadku należy pamiętać o następujących wskazówkach:
• Unikaj hamowania w jak największym stopniu: hamowanie może wydłużyć czas poślizgu. Jeśli jedno koło osiąga przyczepność, podczas gdy inne nadal się ślizgają, samochód się odkształca.
• Nie jedź za szybko: efekt jest taki sam, jak podczas gwałtownego hamowania: samochód może się odkształcić. Odbij delikatnie w przeciwnym kierunku, a następnie utrzymuj kierownicę prosto.
• Zdejmij nogę z gazu i pozwól, aby samochód jechał, dopóki nie odzyskasz kontroli.