Bok opony jest pełen liczb i liter, ale co oznaczają poszczególne symbole?
Regulacje prawne
Opony są standaryzowane w Europie zgodnie z rozporządzeniem ECE-R 30, ponieważ przepisy dotyczące zezwoleń na ruch drogowy są bardzo szczegółowe i monitorowane. Ustawodawca określa również, jakie informacje należy podać na bocznej ścianie opony. Nazwa producenta - zwykle wydrukowana dużymi literami - i rodzaj opony są tam wymienione. Ale można znaleźć więcej informacji. Nasz przykład: mamy oponę z numerem 195/60 R 15 88 V - zawsze taka sama konstrukcja, tylko cyfry i litery mogą się różnić.
Wymiary opony
195/60 R 15 88 V . W naszym przykładzie pierwsze dwie cyfry, oddzielone ukośnikiem, wskazują rozmiar opony. Opona ma szerokość 195 milimetrów, a stosunek jej wysokości do szerokości wynosi 60 procent. Im niższy odsetek, tym niższa krawędź opony.
Opony radialne
195/60 R 15 88 V . R w 195/60 R 15 88 V wskazuje na projekt, a mianowicie oponę radialną. Czasami słowo "radial" drukowane jest również na flance. Od lat 80-tych opony radialne były używane niemal wyłącznie w samochodach osobowych, więc nazwa ta stała się przestarzała. Niemniej jednak nadal jest tam drukowany. Opony diagonalne, jak dawniej, są obecnie montowane tylko na maszynach rolniczych, zabytkowych samochodach, a czasem także motocyklach. Wskaźnikiem dla opon o przekątnej byłaby litera D.
Średnica felgi
195/60 R 15 88 V . Trzecia cyfra przykładowej kombinacji 195/60 R 15 88 V zwykle wskazuje średnicę felgi w jednostce miary, najczęściej calach. Jednak niektórzy producenci używają również milimetrów, ale różnica jest łatwo zauważalna ze względu na wielkość. Rozmiar w calach zwykle waha się od 10 do 20, natomiast w milimetrach wynosi od 315 do 440.
Ładowność
195/60 R 15 88 .Oczywiście możesz także przeczytać, ile może wytrzymać opona. Indeks obciążenia, znany również jako indeks nośności LI, znajduje się na piątym miejscu. Konwersja następuje według dobrze znanej tabeli w Internecie, 88 oznacza w tym kontekście nośność 560 kilogramów przy danym ciśnieniu powietrza, zwykle 2,5 bara. Wartość LI podana w dokumentach pojazdu nie może być niższa niż rzeczywiste ciśnienie, co oznacza, że jeśli jest oznaczony jako 88, opony muszą być zawsze instalowane z minimalną wartością LI równą 88. Na oponach o szczególnie dużej nośności wciąż znajduje się skrót RF ( wzmocniony) lub XL (dodatkowe obciążenie).
Oznaczenie DOT
Oprócz opisanych wcześniej oznaczeń każda opona ma również zaszyfrowany kod producenta, zwykle 12-cyfrową liczbę i sekwencję liter. Ostatnie cztery cyfry są zwykle w ramce i tworzą etykietę DOT (Departament Transportu - etykieta amerykańskiego organu transportu stała się międzynarodowym standardem). Patrząc na oznaczenie można odczytać datę produkcji, wymienione jako tydzień i rok. Jeśli opony są produkowane przed 2000 rokiem, numer DOT składa się tylko z trzech cyfr.
Inne oznaczenia
Jeśli opona ma określony kierunek obrotu, jest on oznaczony wskazaniem "Obrót", "Kierunek" lub "Kierunek obrotu" i strzałką skierowaną w odpowiednim kierunku. Napis "Tubeless" informuje, że opona jest bezdętkowa i dotyczy większości opon, które są zbudowane w ten sposób. Wskaźnik zużycia "TWI" (wskaźnik zużycia bieżnika) wskazuje punkty w profilu, w których można łatwo odczytać stopień głębokości bieżnika. Jeśli punkt znajduje się na powierzchni, opona osiągnęła wymagane przez prawo 1,6 milimetra i musi zostać wymieniona. 1.6 milimetra jest jednak uważane za bardzo graniczne i zalecamy zmianę opony o głębokości bieżnika 3 milimetry. "M + S" oznacza "Błoto i śnieg". W przypadku opon zimowych nie jest to niezawodny wskaźnik, a jedynie dodatkowy symbol płatka śniegu zapewnia bezpieczeństwo. Litera "E" lub "E" w połączeniu z liczbą oznacza kraj europejskiego testu standardowego ECE. Opony typu run-flat, a mianowicie opony, które nie są całkowicie spłaszczone nawet po uszkodzeniu, noszą symbol ROF lub SST i mają specjalnie wzmocnione ścianki boczne. Mała "1" wskazuje na wyjątkowo ciche opony, które są certyfikowane zaświadczeniem o obniżonej emisji hałasu.