Co powinieneś wiedzieć o łączeniu różnych opon?

Dla otrzymania optymalnej charakterystyki jazdy Continetal poleca, żeby w wszystkie opony w jednym pojeździe były takie same. Innymi słowy opony powinny pochodzić od jednego producenta, rzeźby bieżnika powinny być identyczne, tak samo jak rozmiar, indeks ładowności i symbol prędkości powinny być całościowo dopasowane. Szczególnie ważne jest, aby ciężar opony, indeks i symbol prędkości były zgodne z zaleceniami producenta. W wielu krajach to prawny wymóg. Prowadzenie samochodu wyposażonego w opony o nierekomendowanym rozmiarze i indeksie prędkości może być niebezpieczne i nielegalne. Postępuj zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu albo/oraz poproś o radę wykwalifikowanego wulkanizatora, jeżeli rozważasz zmodernizowanie samochodu poprzez połączenie opon o różnych rozmiarach, kontrukcjach oraz indeksach ładowności i prędkości.

Dlaczego zmiana opon przynosi korzyści?

Aby uzyskać jednolite zużycie i maksymalnie wydłużyć żywotność bieżnika, powinieneś regularnie zmieniać opony. Postępuj zgodnie z instrukcjami producenta odnośnie schematu i częstotliwości zmiany opon. O ile dany producent nie zaleca inaczej, Continential radzi, aby zmieniać opony w odniesieniu do osi koła przedniego, w regularnych odstępach czasu. Na przykład kiedy zmieniasz opony z letnich na zimowe lub zależnie od przebiegu – pomiędzy 5000km a 10,000 km lub wcześniej, o ile bieżnik nierównomiernie się przeciera. Jeżeli opony nierówno się zużywają, poproś serwistanta, by to sprawdził oraz/albo poprawił ewentualne niedopasowania kół i inne problemy natury mechanicznej.

Pełnowymiarowe zapasowe opony (nie przejściowe) tego samego rozmiaru i kontrukcji co opony mające kontakt z podłożem również powinny być wymieniane. Podczas wymiany zawsze sprawdzaj i dopasowuj poziom ciśnienia w pełnowymiarowych oponach zapasowanych.

Zadbaj, żeby ciśnienie w oponach było takie, jak producent zaleca dla nowych kół (specyfikacja wobec przednich i tylnich opon może się różnić).

Zmiana opon może wpłynąć na system monitorujący ciśnienie w oponach. Sprawdź instrukcję dołączoną do twojego samochodu lub skonsultuj się z pracownikiem systemu oponiarskiego, aby dowiedzieć się, jak poprawnie dopasować czy zrekalibrować system.

Szerokość: Wysokość: Średnica:
Indeks prędkości:

Czy można połączyć w jednym pojeździe opony od różnych producentów i o innej rzeźbie bieżnika?

Rekomendujemy pozostanie przy jednym rodzaju opon. Jeżeli jednej ze względu na małą dostępność lub kwestie ekonomiczne łączenie różnych opon staje się koniecznością, zachowaj ten sam rodzaj opon i rześby bieżnika na tej samej osi. Możesz również połączyć różne indeksy ładowności i symbole prędkości, o ile obie te wartości nie są mniejsze od tych rekomendowanych przez producenta (dodatkowa ładowność vs standardowa ładowność). W takich wypadkach wyżej oceniane opony powinny zostać umieszczone na tylnej osi.

Czy można łączyć bieżniki o różnym poziomie wykroju?

Jeżeli zdecydujesz się wymienić tylko dwie opony, wówczas nowe modele będą najpewniej posiadać większą głębokość wykroju w bieżniku niż pozostałe. Łączenie w jednym pojeździe bieżników o różnym poziomie głębi wykroju jest generalnie dopuszczalne.

Przemysł oponiarski rekomenduje dopasowanie opon do tylnej osi.

Nałożenie większego nacisku na tylną oś jest zalecane, aby uniknąć ryzyka nadsterowności i utraty stabilności pojazdu podczas jazdy po śliskiej powierzchni. Niektórzy producenci samochodów polecają zamontowanie najnowszych opon na przedniej osi. Skonsultuj się z producentem samochodu oraz / albo wykwalifikowanym serwisem oponiarskim, żeby dowiedzieć się więcej.

Kiedy łączenie elementów wyposażenia opon jest dozwolone

Niektóre samochody mogą być fabrycznie wyposażóne w opony różnych rozmiarów przy przedniej i tylnej osi. W wypadku takiego akceptowanego przez producenta łączenia różnych elementów zawsze kieruj się zaleceniami fabrykanta. 

Zapisz się do naszego newslettera

Odpowiedz: {{replyComment.author}}
wszystkie pola są obowiązkowe
Komentarz został przesłany pomyślnie

Powrót do góry